Masinon pitkä kokemus scrubber-teknologiasta auttaa varustamoja vastaamaan laivojen kiristyviin päästövaatimuksiin

Päästörajoitukset ja ympäristöasioiden tärkeys haastavat varustamot ja laivateollisuuden yritykset tekemään yhä vastuullisempia valintoja. Yksi käytännön ratkaisu on scrubber-pakokaasupesuri, joka puhdistaa laivojen pakokaasuista epäpuhtauksia. Masino Industryn myyntijohtaja Jussi Mertjärvi tuntee laivateollisuuden pintaa syvemmältä, ja hänellä on osaamista erityisesti scrubbereihin asennettavista paljetasaimista.

Laivateollisuuden päästökehitys on karua luettavaa. Vuoteen 2050 mennessä laivaliikenne saattaa tuottaa jo 17 % maailman hiilidioksidipäästöistä, jos merkittäviä toimenpiteitä ei tehdä. Lentoliikenteen ja laivaliikenteen yhteenlasketut päästöt saattavat kivuta jopa lähes 40 prosenttiin.

Rikkipäästösäädöksiä on jo tiukennettu, ja rajoitukset laajenevat luultavasti lähitulevaisuudessa. Paheneva ilmastokriisi haastaa yritykset tekemään vastuullisempia valintoja ja vähentämään laivaliikenteen ympäristökuormitusta myös vapaaehtoisesti.

 

Scrubber-pakokaasupesuri on ympäristöystävällinen ja taloudellisesti kannattava investointi

SECA-alueen rikkipäästörajoitusten sisällä toimiminen vaatii varustamoilta joko matalarikkisen polttoaineen käyttöä tai pakokaasujen pesua. Matalarikkinen polttoaine on kalliimpaa kuin normaali raskas polttoöljy.

”Asentamalla scrubber-pakokaasupesurin voi laivassa käyttää edullisempaa polttoainetta, eikä varustamon tarvitse murehtia öljyn hinnan vaikutuksia oman toiminnan kustannuksiin. Päästöjen suhteen scrubberilla saavutetaan sama lopputulos kuin matalarikkistä polttoainetta käyttämällä”, Mertjärvi kertoo.

Osa laivoista käyttää halvempaa rikkipitoisempaa polttoainetta SECA-alueen ulkopuolella ja vaihtaa polttoainetta alueelle tullessaan. Sekään ei ongelmaton ratkaisu, sillä polttoaineen vaihtaminen voi aiheuttaa häiriöitä pääkoneessa ja vaaratilanteen myrskyisällä säällä. Scrubberin avulla vältytään myös tällaiselta riskiltä.

 

Kestävä scrubberin paljetasain tehdään kokemuksella ja oikeilla materiaaleilla

Paljetasain on olennainen osa scrubber-kokonaisuutta. Masinon kotimaiset, Ylöjärvellä valmistettavat paljetasaimet ovat yli 40 vuoden kehitystyön tulos. Niiden valmistusmateriaalit ovat meriteollisuuden luokituslaitoksen hyväksymiä.

Materiaali onkin paljetasaimen kriittisimpiä ominaisuuksia, ja valmistajalla tulee olla laskentaosaamista ja oikeat työkalut käsitellä materiaalia. Paljetasaimen haitarimuotoa taivutettaessa kaikki materiaalit eivät nimittäin käyttäydy samalla tavalla.

”Vaikka pesuriteknologia onkin laivoissa melko uusi tulokas, meillä on vuosikymmenien kokemus paljetasainten valmistuksesta muuhun teollisuuteen. Tunnemme materiaalit ja niiden oikean käsittelyn. Tiedämme, mikä metalli kestää kovaa mekaanista ja kemiallista rasitusta, joka pesureihin ja paljetasaimiin kohdistuu”, Mertjärvi kertoo.

Väärin valittu materiaali voi esimerkiksi ruostua ennenaikaisesti. Ruosteesta reikiintynyt palje voi aiheuttaa vaikkapa sen, että pakokaasua vuotaa laivan sisäpuolelle.

”Vääristä materiaaleista valmistettu paljetasain voidaan joutua uusimaan jopa parin kuukauden jälkeen. Pahimmillaan korjaustyö tarkoittaa laivan telakointia.”
– Jussi Mertjärvi, myyntijohtaja, Masino Industry

Masino toimittaa paljetasaimia erilaisiin ja eri materiaaleista valmistettuihin pesureihin ympäri Aasiaa ja Eurooppaa. Masino myös varastoi valmistusmateriaalia, jolloin paljetasaimia pystytään tarvittaessa toimittamaan hyvinkin nopeasti.

 

Osaava kumppani huomioi laivojen rajallisen tilan scrubber-kokonaisuuden suunnittelussa

Etenkin jälkiasennuksena asennettavan pakokaasupesurin viemä tila pitää huomioida tarkasti jo suunnitteluvaiheessa. Mertjärvi on itse usein mukana pesureiden suunnittelussa. Tilaa voidaan säästää esimerkiksi putkistoa yksinkertaistamalla.

”Suunnittelemme pakokaasupesuria ja siihen liitettäviä paljetasaimia kokonaisuutena yhdessä pesurin valmistajan kanssa. Näin voidaan usein välttää esimerkiksi turhan pitkät tai mutkittelevat putket, jolloin putkisto ja koko pesuri on toimintavarmempi”, Jussi Mertjärvi tietää kokemuksesta.

Faktaa

  • Vuonna 2015 laivojen rikkipäästöjä rajoitettiin 0,1 prosenttiin entisen 1 prosentin sijaan.
  • Rajoitukset koskevat toistaiseksi vain SECA-aluetta (Sulphur Emission Control Area).
  • SECA-alueeseen kuuluvat Itä- ja Pohjanmeri, Englannin Kanaali ja USA:n sekä Kanadan merialueet 200 mailin päähän rannikolta.
  • Päästöjä tullaan rajoittamaan lähitulevaisuudessa luultavasti myös muulla merialueella.

Tutustu Masino Industryyn

Kaikki blogit

Asiantuntijoidemme näkemyksiä ja vinkkejä